Friday, August 5, 2011

Beristighfarlah.....


Maksudnya:  
Aku minta ampun daripada Allah yang tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain daripadaNya, yang hidup dan yang menguruskan makhlukNya dan aku bertaubat kepadaNya.
Hadis Nabi:
 “Dari al-Agharr bin Yasar al-Muzani radhiyallahu 'anhu berkata, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
”Wahai sekalian manusia, bertaubat dan minta ampunlah (istighfar) kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala, sesungguhnya aku meminta ampun kepada Allah seratus kali setiap hari.” (HR. Muslim)
Kesibukan seharian kita kadang kala perkataan yang mudah ini sukar sangat untuk terucap dimulut kita walhal ia teramat baik untuk kita. Namun tahukah kita dengan beristighfar, ia sebenarnya menjadi perisai dari segala godaan syaitan yang sentiasa meruntum hawa nafsu supaya manusia terus melakukan dosa.

Ulama salaf Ibnu Jauzi menjelaskan:
"Sesungguhnya Iblis berkata, aku membinasakan anak adam dengan dosa-dosa. Mereka membinasakan ku dengan istighfar dan dengan kalimah laillaha illallah. Maka ketika aku melihat mereka di antara mereka seperti itu, aku pun menyelusup pada diri mereka hawa nafsu. Sehingga mereka berdosa dan tidak memohon ampun kerana menyangka bahawa mereka telah berbuat sebaik-baiknya."

Justeru seorang lagi ulama salaf Rabi' bin Khutsam berkata: 
Memohonlah dengan sesungguh-sungguhnya kepada Rabb(Tuhan) kamu,dan berdoalah kepadanya disaat lapang. Sebab Allah berfirman 
"Barang siapa berdoa kepada ku dimasa lapang, Aku akan kabulkan doannya di saat sempit. Barang siapa meminta kepada ku, maka Aku akan memberinya, barang siapa tawaduk (merendah diri) kepada ku, Aku akan mengangkatnya. Barang siapa mengabdikan dirinya untuk ku Aku akan merahmatinya. Dan barang siapa akan memohon keampunan kepada ku, Aku akan mengampuninya."

Insyaallah beristighfar dan berdoalah...kita.

4 comments:

  1. kadang2 diri seringkali terleka, bingkas bangun namun tersungkur. semoga dugaan dapat dihadapi sebaiknya hanya mengingat Maha Pencipta.

    ReplyDelete
  2. jika terpesong agar cepat beristighfar...agar terhindar dari musuh2 penghasut.

    ReplyDelete
  3. senjata mukmin paling mudah diucap

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...