Wednesday, March 2, 2011

Solat tiang agama


Petikan rancangan 'Tanyalah Ustaz TV9 oleh Dato' Abu Hassan Din Al-Hafiz



Assalamualaikum,
Apa khabar semua? Harapnya semua sihat-sihat selalu dan ceria disamping insan tersayang. Baru-baru nie saya ada meninjau blog kuliyah, blog yang menghimpunkan pelbagai ceramah.

Tetarik dengan ceramah Dato' Abu Hassan din yang bertajuk 'solat tiang agama' pekara yang tak lengkang dari mulut penyampai agama untuk mengingatkan kita dari kecil hingga besar, dari tak kawin sampai dah berkahwin, dari susah hingga dah senang, dari yang miskin hingga jadi kaya.
Marilah kita sama-sama refreshkan kembali minda kita letakkan solat menjadi utama dalam hidup kita supaya kesejahteraan kekal dalam hidup seharian... insyaallah.

sedikit petikan yang dapat saya catitkan. Kalau nak tahu lebih penuh klik je terus player di atas.

BismilaLahirrahmanirrahim,
Firman Allah dalam Surah Al-Isra' ayat 78 dan 79 yang bermaksud, "Dirikanlah olehmu sembahyang ketika gelincir matahari hingga waktu gelap malam, dan (dirikanlah) sembahyang subuh sesungguhnya sembahyang subuh itu adalah disaksikan (keistimewaannya). Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah "sembahyang tahajjud" padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji." sadhakallahulazim.

Muslimin, muslimat yang dirahmati Allah, berpandu pada maksud firman ini hari ini rancangan tanya ustaz akan membicarakan soal solat yang mana solat adalah tiang agama.
Dalam hadis Nabi, Nabi bersabda yang bermaksud:
"Sembahyang itu tiang agama barang siapa mengerjakan solat dia pasti menegakkan agamanya dan barang siapa tidak sembahyang atau solat dia meruntuhkan, merobohkan dan menghancurkan agamanya."

Banyak hadis-hadis lain yang membezakan antara muslim dan kafir yang bermaksud,
"Yang membezakan antara seorang muslim, seorang islam, seorang kafir adalah meninggalkan solat."
ertinya orang sembahyang itu orang islam, org tak sembahyang itu kafir

"Kadang-kadang terkejut gak yang ramai tak sembahyang kafir ke?"

Sebenarnya kafir ada dua, Ulama mengatakan kata Kafir ada dua

1) Kafir fasik - Yakni kafir dalam islam, masuk islam tetapi fasik dia asi meninggalkan solat.
2) Kafir funcur - kafir yang tak menerima islam.

Kesimpulannya orang yg sembahyang itu orang islam sebenarnya dan tak solat org yg kafir fasik.

Muslimin dan muslimat bila kita membicarakan tentang solat dalam kehidupan islam solat merupakan ibu bagi segala ibadah malah ulama2 ada mengatakan solat itu kunci bagi semua ibadat-ibadat yang lain, tanpa solat maka ibadat lain seperti Puasa kita, Zakat kita, Haji kita tidak diterima Allah.Sempurna solat kita baru ibadat-ibadat lain diterima.

Ada pengkaji di Malaysia menyatakan tidak sampai 1/6 rakyat Malaysia muslim tidak menunaikan solat. Bayangkan jika perkara begini benar-benar berlaku apa akan jadi kepada orang muslim kelak.. wallahualam.
Untuk mendengar penuh ceramah Ustaz sila klik player di atas tadi.

1 comment:

  1. So;at itu mencegah kita dari perbuatan keji dan mungkar selagi kita menjiwainya. Pertahanan tiang itu demi keutuhan iman kita....

    http://menonong.blogspot.com/2013/07/wwjm-solat-itu-tiang-agama.html

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...